Nätverk för valda

Som vald för Frimodig kyrka står du inte ensam. Du är alltid välkommen att ta kontakt när du känner behov av detta. Börja gärna med att tala med någon i din stiftsavdelnings styrelse. Du kan också kontakta någon av de ledamöter i riksstyrelsen som har särskilt uppdrag att stödja nätverket.

Som ledamot och ersättare är du en del i ett större nätverk. Oftast kan kontakterna med fördel gå via gruppledaren. Alla valda redovisas i bilaga till verksamhetsberättelsen. Du får gärna bidra med information till riksstyrelsen om ändringar, när någon byts ut bland de valda.

När du väljs in i ett kyrkofullmäktige eller ett stiftsfullmäktige blir du också medlem i en så kallad Google Group. Den fungerar så att du via email kan göra inlägg i diskussioner i gruppen och du får email när någon annan gör inlägg. Diskussionen kan följas i diskussionstrådar både per email och genom att du loggar in på groups.google.com. När du loggar in där kan du också ställa in hur ofta du vill få email från gruppen och du kan läsa alla inlägg, snyggt ordnade i olika diskussionstrådar. Närmare anvisningar om hur du hanterar gruppen får du när du blir medlem i den.

Som ledamot (och ersättare) deltar du så aktivt du orkar och kan till helheten. Om ni är flera invalda är det din fullmäktigegrupp som helhet som samtalar om och förbereder sammanträdena. Försök gärna göra en fördelning av ansvar efter lämplighet, samt även ge alla olika lämpliga tillfällen att tala för ett visst ställningstagande vid möten i t.ex. fullmäktige. Ett särskilt ansvar ligger på gruppledaren så att ledamöternas olika gåvor tas till vara.