Människor och tro

Fredagens radioprogram i P1  Människor och tro handlade om kyrkovalet och framför allt om Sverigedemokraterna.  Efter en intervju med riksdags- och kyrkomötesledamoten Margareta Larsson (sd) fick Erik Lindfelt, författare och journalist och kanske SR:s främste expert på kyrkopolitik komma till tals.

Han konstaterade att SD och Frimodig kyrka ligger väldigt långt ifrån varandra. I frågan om friheten ifrån staten är SD och Frimodig kyrka de nomineringsgrupper som har störst avstånd mellan sig. Lindfelt konstaterade att människor ifrån FK alltid jobbat för ett totalt skiljande mellan kyrka och stat. FK  och SD är motpolerna enligt Lindfelt. Någon svensk nationalkyrka har aldrig legat för FK.

SD använder kyrkovalet som en språngbräda in i de vanliga politiska valen enligt Lindfelt. De agerar alltså på samma sätt som Olle Burell och Socialdemokraterna. Valmaskineriet till framtida EU- och riksdagsval skall trimmas i kyrkovalet.

Lindfelt poängterade också att synen på flyktingar skiljer sig markant mellan SD och FK.  Lindfeldt påpekade att många av Frimodig kyrkas människor jobbar aktivt med att hjälpa flyktingar. Han påminde om att ”Frimodig kyrka-präster” gömt flyktingar i sina kyrkor.

I slutet av intervjun med Larsson friade hon till FK för att få ett större inflytande i Kyrkomötet. Lindfelt var tydlig med att FK inte besvarat några frierier ifrån SD eftersom skillnaderna mellan grupperna är så stora.

Erik Lidfelt har helt rätt.  Det blir väldigt tydligt när man läser de olika nomineringsgruppernas valprogram.  Läs Micael Grenholms, för övrigt son till Svenska kyrkans chefsteolog professor Christina Grenholm, enkla undersökning  Hur många gånger nämner kyrkovalspartierna Gud och Jesus?  Än en gång kan vi konstatera att SD och Frimodig kyrka är motpolerna i ”kyrkopolitiken”.

Läs också gärna Judith Fagrell  ”Fädernas kyrka – igen” och Carl-Henric Jaktlund i Dagen.