Gud verkar faktiskt nu – i presens

Jag har ägnat morgonen åt att läsa veckans nummer av Kyrkans tidning. Det finns ganska mycket i tidningen som bekymrar men på slutet så finner jag något riktigt uppbyggligt och relevant i en debattartikel. Frimodig kyrkas inspiratör Anna Sophia Bonde har skrivit under rubriken ”Berätta vad tron betyder”. Hur tror vi att den kristna tron skall spridas och kyrkan synliggöras, när vi så ofta är tysta om tron inför vår omgivning? Det skall bli spännande och se ifall någon svarar Ana Sophia eller kommer samtalet att dö ut. Finns det en vilja i Svenska kyrkan att föra detta samtal kring personlig evangelisation eller har vi nog av frågor som inte berör så personligt som exempelvis strukturfrågor? Strukturfrågorna är också viktiga, Anna Sophia skriver också om det i veckans nummer av Kyrkans tidning, ”Gud verkar faktiskt nu – i presens”.