Politiska partierna – partipolitiskt obundna?

I torsdags var jag på kyrkopolitisk debatt utanför Varberg. Första frågan ifrån debattledaren var: Hör partipolitiken hemma i Svenska kyrkan?

Jag svarade först, ett frimodigt NEJ. Nästa person att svara är Rickardsson (c). Till allas stora förvåning så säger hon efter en viss tvekan också NEJ. Därefter säger alla de politiska partiernas företrädare NEJ. De politiska partierna är trängda. Ledarskribenterna på de stora tidningarna tar avstånd ifrån partipolitiken. De känner att folkopinionen är emot dem. I ett pressat läge, för att vara korrekt, så blir det ett NEJ på frågan. Alla i Lindbergs kyrka insåg att ekvationen är omöjlig.

Jag vill framhålla att många företrädare för de politiska partierna gör ett ovärderligt jobb för kyrkan. Det finns många som lever med i den gudstjänstfirande gemenskapen. Men tyvärr så är också motsatsen vanlig. Personer nomineras av partiet för att företräda partiet och dess ideologi.

Partierna är religiöst neutrala, men ändå ställer de upp i valet i ett trossamfund.

Jag läste en intressant diskussion på valbloggen angående dessa frågor. Kjell Petersson ifrån Frimodig kyrka deltar i debatten.

partipolitiken2

Tryck på read more för att läsa Kjells senaste replik

Hej,

Jag har inte sagt något alls om kyrkopolitikernas tro. Vad jag har svårt att förstå är hur socialdemokraterna (det gäller också Centern och moderaterna) som partil kan gå ut med listor i kyrkovalet. Som parti är socialdemokraterna religiöst neutrala – och så måste det vara i dagens mångreligiösa och mångkulturella samhälle. Men går man ut med listor i kyrkovalet som parti då måste man ju som parti stå för Svenska kyrkans tro – enkelt uttryckt säga Ja till trosbekännelsen. Som jag uppfattar det så säger socialdemokraterna som parti både att vi är religiöst neutrala och att vi tror på Fadern, Sonen och Anden enligt trosbekännelsens formuleringar. Detta tycker jag är en motsägelse, i synnerhet som ni socialdemokrater (liksom moderaterna) har en partiledare som uttryckligen tagit avstånd från Svenska kyrkan. Eller ställt som en fråga: är socialdemokraterna ett kristet parti?

Att det sedan finns ett otal socialdemokrater som har en kristen tro och som har gjort och gör stora insatser i både kyrka och frikyrka vet jag – och det är jag glad för.

Kjell Petersson, aktiv i Frimodig kyrka