Vi står bakom flyktingarna säger en samlad kristenhet

Igår i Almedalen lanserades en kampanj som skall pågå fram till nästa års riksdagsval. Sveriges kristna råd (SKR) står bakom kampanjen.  Det är väldigt glädjande när vi kan visa upp kristen enhet eftersom polariseringen ökat inom kristenheten i flera frågor. För Sveriges kristna så är det en självklarhet, helt utifrån Bibelns klara undervisning, att ta väl hand om flyktingar och invandrare. Enhet skapas när vi tar Ordet på allvar. När vi slirar med troheten mot Guds eget ord så skapas också oenighet och den kristna frimodigheten tappas bort.  Ett alltmer sekulariserat Sverige behöver en enad och frimodig kristenhet. Underbart de gånger vi får se det.

Manifestet finns på SKR:s hemsida och i tidningen Dagen.  Det går att läsa mer om manifestet  i tidningen Dagen och i Kyrkans Tidning.

I Frimodig kyrkas valplattform finns ett stycke som heter Diakoni – trons händer

Diakonin syftar till att stötta de svagaste i samhället och hävda människors lika och okränkbara värde. Ekonomiska neddragningar med utslagning, arbetslöshet, hög sjukfrånvaro och splittrade familjer som följd har lett till stegrade behov av mänsklig omsorg. En överdriven fokusering på konsumtion och personlig framgång har fått många att känna sig misslyckade och utanför. Frimodig kyrka vill därför arbeta för att stärka det diakonala arbetet och öka den diakonala medvetenheten i Svenska kyrkan. Invandrarfientligheten breder ut sig i Sverige. Vi är som kristna skyldiga att hjälpa och stötta invandrare och flyktingar. Frimodig kyrka stöder Svenska kyrkans ledning, då den aktivt och kraftfullt tar avstånd ifrån invandrarfientliga krafter i samhället.

Svenska kyrkan har ett omfattande internationellt engagemang med flera hundra samarbetspartners runt omkring i världen. Till Svenska kyrkans ansvar hör självklart att stödja kristna runt jorden som förföljs för sin tro. Frimodig kyrka vill också att den internationella diakonin ska prioritera områden som är till hjälp för de allra mest utsatta, genom att hitta goda former att stödja t ex rättvis handel, småskalighet, kvinnoprojekt och mikrofinanser.