(S)-kyrkopolitikern igen. Artikel i Aftonbladet

Tillägg till Marcus Häggströms debattartikel, redaktionellt material i Aftonbladet.

**

Nyligen stod Tobjörn Rönnkvists (S) namn högst upp på listan till fullmäktige i kyrkovalet – nu finns han längst ner på listan. Anledningen: Han tog ställning för det uppmärksammade fallet med Nalin och Mehmet. – Han har förbrukat sitt förtroende, säger Stefan Hedin, ordförande för Socialdemokraterna i Sandviken.

Torbjörn Rönnkvist (S) har varit kommunpolitiker i flera decennier i Sandviken och bland annat suttit i Kommunstyrelsen fram tills för ungefär fem år sedan. Idag har hans politiska engagemang varit inom kyrkan, där han suttit i kyrkofullmäktige i Sandvikens församling sedan 1992 samt varit ordförande i kyrkorådet.
Inom en snar framtid är det dags för nyval inom kyrkofullmäktige, där han nyligen stod högst upp på Socialdemokraternas lista över nomineringar.
Innan valberedningens lista skickas till årsmötet för beslut kan Socialdemokraternas styrelse yttra sig om listan och för några dagar sedan fick Torbjörn beskedet att hans namn flyttats ner – till sista plats.
– Jag fick ett samtal från Stefan Hedin. Han berättade att styrelsen haft ett möte och att deras beslut blev att, på årsmötet, yrka på att jag flyttas ner till sista plats.
Vad tänkte du då?
– ”Det är inte sant”, tänkte jag. Jag blev så klart upprörd, säger Torbjörn Rönnkvist.
Torbjörn förstod direkt att beslutet hade ett samband med hans engagemang i det uppmärksammade fallet med Nalin och Mehmet.
Det var i början av februari som Arbetarbladet först uppmärksammade fallet där föräldrarna Nalin och Mehmet fått sina barn tvångsomhändertagna, där den yngsta dottern fortfarande inte fått komma hem. Beslutet hade socialtjänsten grundat på det yngsta barnets berättelse om att hon och syskonen blivit utsatta för våld i hemmet. Trots att polisen lagt ned ärendet och att kammarrätten gett socialtjänsten fel har Sandvikens kommun valt att överklaga kammarrättens beslut, vilket kritiserades av Torbjörn Rönnkvist.
– Om kommunen vill gå vidare hade man kunnat göra det med ett annat fall. Det här är personer från en annan kultur och ett annat land. De har redan en historia där de har flytt hit. De har kunnat känna sig trygga i Sverige, men nu har man bara ryckt undan mattan för dem, sade han bland annat när Arbetarbladet pratade med honom.
Han höll även tal när det anordnades en demonstration för Nalin och Mehmet i centrala Sandviken, något som alltså inte gillades av hans partikollegor.
– Stefan Hedin sa att jag varit illojal mot partiet. Jag tror att deras beslut att bli av med mig handlar om helheten, att jag ställde upp för familjen.
När Arbetarbladet ringer upp Stefan Hedin bekräftar han att beslutet har med det specifika fallet att göra.
– Arbetarkommunens styrelse har enhälligt beslutat att lyfta Torbjörn från första plats på fullmäktigelistan till kyrkan till sista plats, säger Stefan Hedin.
Varför då?
– Bristande förtroende.
Vad har ni för grund till det?
– Det är ett brist i förtroendet. Styrelsen har inte förtroende för honom. Därför lyfter vi ner honom.
Har det med hans agerande i socialfallet att göra?
– Det kan man väl påstå.
Han berättar att ni tycker han agerat illojalt, var i ligger det illojala?
– Det handlar om att ta ställning i ett ärende som inte är avgjort. Tar man ställning i ett sånt här ärende väljer man också sida. Antingen väljer man att tro på föräldrarna eller barnen. Vårt rättspatos inom socialdemokratin är att alltid stå på barnens sida, säger Stefan Hedin.
Torbjörn Rönnkvist betonar att han inte vet exakt vad som hänt i familjen, utan att det är själva hanterandet som han reagerat på. Han menar också att Stefan Hedin och hans partikollegor borde kunna skilja på sak och person.
– Det kan man tycka. I det här fallet handlar det inte om sak eller person, det handlar om förtroende. När en person så tydligt har agerat för ett särintresse i den här frågan är förtroendet förbrukat.
Även om Socialdemokraternas beslut att flytta ner Torbjörns namn på listan till kyrkofullmäktige menar han att inte hade gjort någonting annorlunda om han fått chansen.
– Nej, jag ångrar absolut ingenting. Jag tycker inte att jag brutit mot några ideologiska regler, säger han.