tillväxt

Tidningen Dagen har just nu en spännande serie om växande församlingar. Senast berättas det om livet hos Frälsningsarmén i Halmstad, där församlingen på tolv år har gått från 15 till 141 medlemmar. Församlingen fick ett nytt pastorspar som började med att öppna kyrkans lokaler för de människor som bodde runt omkring samt förnya gudstjänsten. Efter tre år hade det inte hänt särskilt mycket, verkade det som. Kårledarparet Markus och Ewa-Marie Kihlagård berättar

Då var vi nära att ge upp. Trots att vi hade skrivit ned tydliga mål och testat nya grepp hade vi sett väldigt lite hända. Det var ganska frustrerande, medger Markus.

Men så kom det sig att en person i deras omgivning bestämde sig för att ta emot Jesus. Sedan kom fler människor till tro och valde att gå med i församlingen. År 2004 kunde man räkna till 42 medlemmar.

– När man tycker att det är motigt och frågar sig om det verkligen är värt det, står man ofta nära nästa genombrott, säger Ewa-Marie.

Sannerligen uppmuntrande ord i juliregnet!