Öppenhetsfundamentalism

Anders Sjöberg har skrivit en utmärkt krönika i DAGEN. I artikeln citerar han bl.a. Henrik Perret:
”Det finns dock en stor skillnad i dag, en unik situation, som aldrig har funnits tidigare i kyrkohistorien: Vi har inga villolärare.”

Läs och begrunda Anders mycket viktiga artikel i Dagen och lyssna till Henrik Perret ifrån Fimodig kyrkas Stockholmsmöte i november.

Frimodig kyrka skriver följande i sin valplattform om sanningsbegreppet i kristen tro under ruriken, Mission – trons multiplicering :

Mission är Jesus eget uppdrag till sin Kyrka i alla tider. Uppdraget, som aldrig kan väljas bort, gäller både i Sverige och utomlands. Fortfarande är det många människor över hela världen som inte hört evangeliet. Tyvärr har Svenska kyrkan kraftigt tonat ned sitt internationella missionsarbete. FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan på nytt sänder ut missionärer för att evangelisera. Sanningsanspråket i kristen tro får inte sättas på undantag, samtidigt som det personliga mötet kräver att man möter andra människor med respekt. All mission bygger på att man ser hela människans behov. FRIMODIG KYRKA tror att en kyrka utan verklig mission är en tynande kyrka.