Cinderella

Bloggen har nu haft stiltje i några månader. Men nu kör vi igång igen. Förhoppningsvis skall vi någorlunda regelbundet kommentera kyrkliga händelser. Jag avstår gärna att kommentera nyheter om biskopar som blir anmälda och anmäler efter bråk på biskopskansliet.

Istället är det mycket roligare att berätta om Frimodig kyrkas konferens för styrelse-, kyrkomötes- och stiftsfullmäktigeledamöter under helgen på Ålandsfärjan, Cinderella. Tänk att få träffa människor som älskar Svenska kyrkan och som verkligen vill ta sig an Svenska kyrkans framtid. 47 personer hann fram i tid innan färjan avgick (SJ behöll fem stycken västsvenskar!). Vi fick vara med om en utmanande bibelutläggning om Guds vapenrustning i Efesierbrevet med Dan Sarkar. Dag Sandahl, en av Svenska kyrkans största ”församlingsbyggare”, berättade på ett underhållande sätt hur det är att vara Folkkyrka på Norra Öland år 2010. Lev mitt bland folket, då vinner du folkets förtroende som präst och anställd var ett av budskapen. Frimodig kyrka levde i alla fall mitt bland folket på Cinderella!

Det är väldigt spännande när kristna som vill ta bibeln och kyrkans tro på allra största allvar kommer tillsammans. Det leder till en stor samhörighet, trots yttre olikheter i form av bakgrund och en del åsikter. Väldigt kul att se hur yngre människor utan någon större erfarenhet av ”kyrkopolitik” står beredda att gå in i Svenska kyrkans beslutande organ. Under hela lördagsförmiddagen arbetade man i dialoggruper. Materialet ifrån arbetet håller som bäst på att sammanställas. Den nya styrelsen som väljs på årsmötet den 1 maj kommer att få ett digert underlag att jobba vidare med.